Σε μια οργανωμένη κινητοποίηση για την ενίσχυση των επιχειρήσεων διάσωσης στο Αιγαίο προχωρούν οι ευρωπαϊκές οργανώσεις, μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θαλάσσιας Διάσωσης (IMRF, International Maritime Rescue Federation), της οποίας μοναδικό μέλος της χώρας μας είναι η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης. Η κίνηση αυτή έρχεται να ενισχύσει τις προσπάθειες που έχει ξεκινήσει η ΕΟΔ ήδη από την αρχή της προσφυγικής κρίσης.
Στην κατεύθυνση αυτή πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις του Προέδρου του IMRF, Captain Udo Helge Fox και του συντονιστή του IMRF για το πρόγραμμα, Andreas Arvidsson με το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΟΔ, όπως επίσης και κλιμακίου της Ολλανδικής KNRM στα γραφεία της Οργάνωσης στη Θεσσαλονίκη, κατά τη διάρκεια των οποίων συζητήθηκαν οι επιμέρους παράγοντες του προγράμματος και οι μέθοδοι υλοποίησής του. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, πέντε οργανώσεις, μέλη του IMRF, από τη Γερμανία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, την Ολλανδία και την Αγγλία πρόκειται να ενισχύσουν την επιχειρησιακή δυνατότητα τόσο της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης όσο και του Λιμενικού Σώματος επικουρικά στη Λέσβο, τη Χίο, τη Σάμο και την Κω με δωρεά διασωστικών σκαφών, εξοπλισμού, αλλά και υποστήριξη από ανθρώπινο δυναμικό. Οι οργανώσεις αυτές είναι η Γερμανική DGzRS (Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbruchiger, http://www.seenotretter.de/wer-wir-sind/), η Νορβηγική RS (Redningsselskapet, http://www.redningsselskapet.no/), η Σουηδική SSRS (Sjöräddningssällskapet, Swedish Society for Sea Rescue, http://www.sjoraddning.se/ine-english/), η Ολλανδική KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, https://www.knrm.nl/) και η Αγγλική RNLI (Royal National Lifeboat Institution, http://rnli.org/Pages/default.aspx).
Οι παραπάνω οργανώσεις δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στη θαλάσσια διάσωση και η δράση τους ξεκινάει από τις αρχές του 19ου αιώνα. Διαθέτουν υπερσύγχρονα σκάφη, χιλιάδες εθελοντές και η τεχνογνωσία τους σε ότι αφορά τη διάσωση είναι εξαιρετικά υψηλή. Την τεχνογνωσία αυτή πρόκειται να την μεταφέρουν και στην Ελλάδα, καθώς η Γερμανική DGzRS, η Ολλανδική KNRM και η Αγγλική RNLI θα παραχωρήσουν η κάθε μία από δύο υπερσύγχρονα σκάφη στην Ελλάδα, τα οποία θα δραστηριοποιηθούν στο Ανατολικό Αιγαίο. Ήδη δύο σκάφη της Σουηδικής SSRS δραστηριοποιούνται στη Σάμο από τον Οκτώβριο και συμμετέχουν ενεργά σε επιχειρήσεις διάσωσης, ενώ από τις αρχές του Φλεβάρη ένα φουσκωτό διασωστικό σκάφος έχει ήδη χορηγηθεί στην Ελληνική Ομάδα Διάσωση και επιχειρεί από την ίδια οργάνωση. Τέλος, η Νορβηγική RS έχει ενισχύσει ήδη οικονομικά την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης για την αγορά ενός διασωστικού σκάφους που επιχειρεί στο νησί της Κω και συνεχίζει τη βοήθεια για την κατασκευή ενός δεύτερου, με την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών της Νορβηγίας.
Σημείο αναφοράς αυτών των Οργανώσεων στην Ελλάδα είναι η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, με την οποία ο IMRF βρίσκεται σε στενή συνεργασία για τον συντονισμό αυτής της πρωτοβουλίας, ενώ υπάρχει θετική γνωμοδότηση και από το Λιμενικό Σώμα, το οποίο έχει αποδεχτεί τη διεθνή βοήθεια και θα συνεργαστεί με την ΕΟΔ και τις υπόλοιπες διεθνείς οργανώσεις, με απώτερο στόχο να σωθούν ανθρώπινες ζωές. Μάλιστα, ο Πρόεδρος της ΕΟΔ, Γιώργος Καλογερόπουλος και ο συντονιστής εκ μέρους του IMRF, Andreas Arvidsson, συναντήθηκαν με τον Διευθυντή Κλάδου Ασφάλειας και Επιχειρήσεων, Υποναύαρχο, κ. Ιωάννη Καραγεωργόπουλο, στο αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος στον Πειραιά, όπου και παρουσιάστηκε το σχέδιο του IMRF για την βοήθεια στην Ελλάδα.
Ένας από τους βασικούς στόχους αυτής της προσπάθειας είναι η ενίσχυση της επιχειρησιακής δυνατότητας της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, καθώς τα σκάφη αυτά πρόκειται να παραμείνουν στην Ελλάδα και να ενταχθούν στο στόλο της Οργάνωσης, ενώ θα συνοδευτούν από διασωστικό εξοπλισμό και εκπαιδευτικά προγράμματα θαλάσσιας διάσωσης. Με την τεράστια αυτή βοήθεια, η ΕΟΔ θα καταφέρει να αναβαθμίσει σημαντικά το επιχειρησιακό της προφίλ στην περιοχή του Ανατολικού Αιγαίου και να συνδράμει αποτελεσματικά στο έργο του Λιμενικού Σώματος.
Δείτε εδώ το σχετικό Δελτίο Τύπου από τον IMRF.