Από τις 24 έως τις 29 Αυγούστου 2011 πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο Θαλάσσιας Διάσωσης του IMRF (International Maritime Rescue Federation) στην Σαγκάη της Κίνας
Το συνέδριό μας χαιρέτησαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Αντιπρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, ο Υπουργός και ο Υφυπουργός Μεταφορών της Κίνας, ο Δήμαρχος και ο Αντιδήμαρχος της Shanghai, ο Γενικός Γραμματέας του International Maritime Organization (ΙΜΟ), o Πρόεδρος της International Salvage Union (ISU), o Λόρδος Boyce, o Γενικός Διευθυντής της China Rescue and Salvage (CRS), η Γενική Πρόξενος της Ελλάδας στην Σαγκάη, ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Προξενικής Λιμενικής Αρχής στην Σαγκάη, ο Πρόεδρος του IMRF και πλήθος ανταποκριτών από παγκόσμια ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Η Ε.Ο.Δ. εκπροσώπησε την Ελληνική παρουσία στο διεθνές συνέδριο ως πλήρες ενταγμένο μέλος στον IMRF. Επίσης, άσκησε το δικαίωμα ψήφου για την εκλογή του νέου διοικητικού συμβουλίου στις εκλογές που έγιναν στο πλαίσιο του συνεδρίου και κατά τη διάρκεια της 2ης τετραετής γενικής συνέλευσης των μελών.
Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η αποχώρηση του μέχρι πρότινος Γραμματέα μας, Gerry Keeling, που με το ήθος, το έργο και το όραμά του έχει ταυτιστεί και χαραχθεί έντονα μέσα στον IMRF. Λόγοι υγείας- δυστυχώς- θα μας τον στερήσουν από την ενεργό δράση. Ο ίδιος όμως υποσχέθηκε να μείνει βοηθώντας από το παρασκήνιο.
Το συνέδριο ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, γεγονός που επισημάνθηκε από όλους τους συναδέλφους και συμμετέχοντες.
Θα πρέπει ιδιαίτερα να ευχαριστήσουμε για αυτό, τον Capt. Song Jiahui, το προσωπικό της CRS, που μαζί με 250 ακόμη εθελοντές πρόσφεραν τον καλύτερό τους εαυτό τόσο για τη διεξαγωγή του συνεδρίου, όσο και για την εκπλήρωση οποιασδήποτε επιθυμίας μας καθ’ όλη τη διάρκεια της εκεί παρουσίας μας.
Στο συνέδριο συμμετείχαν αντιπροσωπίες από 24 χώρες ενώ από το προηγούμενο συνέδριο προστέθηκαν επτά νέα μέλη κυρίως από την Αφρικανική Ήπειρο.
Οι τελευταίες συμμετοχές από την Αφρική θα απασχολήσουν τους κύκλους του IMRF τα επόμενα χρόνια, κάτι που συζητήθηκε έντονα στα διαλείμματα, προσθέτοντας και αναδεικνύοντας νέους προβληματισμούς για μέσα και τακτικές διάσωσης. Συζητήθηκε ακόμη το έντονο πρόβλημα της πειρατείας, πράγμα που αποτέλεσε το κύριο θέμα συζήτησης που είχα ένα ολόκληρο απόγευμα με τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου μεταφορών της Σομαλίας.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου έλαβαν χώρα πάνω από 40 παρουσιάσεις, με εξαιρετικά ενδιαφέρουσα θεματολογία, επιστημονική, ερευνητική, οργανωτική και επιχειρήσεων πεδίου. Πιο συγκεκριμένα: επιστημονικές έρευνες και νέα αποτελέσματα πάνω στην υποθερμία τόσο των πληρωμάτων SAR όσο και των ναυαγών, εκπόνηση υποδειγμάτων σχεδίων έρευνας, δυνατότητες εκπαίδευσης, καταπόνησης και ανταπόκρισης σε κρίσιμες στιγμές των εθελοντών, χρήση εξομοιωτών εκπαίδευσης, μεθοδολογία εκπαίδευσης, πρότυπες μεθόδους που χρησιμοποιούν κάποιες ομάδες SAR. Επίσης, θεματικές σχετικά με σενάρια και τακτικές διάσωσης, με χρήση ECDIS, AIS και S-AIS , GMDSS , ακόμα και χρήση FDR στα πλαίσια που χρησιμοποιεί η αεροπορία για συλλογή και επεξεργασία δεδομένων για περαιτέρω μετέπειτα έρευνα.
Παρουσιάστηκαν θεματικές για τη σχεδίαση και χρήση διασωστικών σκαφών, τις απαιτήσεις που προκύπτουν τόσο για το προσωπικό που τα χειρίζεται όσο και για τις τεχνικές και τα σενάρια στα οποία θα πρέπει να κριθεί ικανό για να ανταποκριθεί το σκάφος αυτό . Τέθηκαν ακόμη σενάρια – σχεδιασμός διαχείρισης μεγάλου αριθμού ναυαγών αλλά και αντιμετώπιση πλημμύρων εντός κατοικημένων περιοχών.
Μεγάλη θεματολογία παρουσιάσθηκε αφενός στο θέμα της αεροδιάσωσης με τεχνικές διάσωσης, εκπαίδευσης πιλότων και ναυτικών, από αεροπλάνα και από ελικόπτερα, αφετέρου στους τρόπους και χρήσεις του βαρούλκου ανέλκυσης του ελικοπτέρου, καθώς και ανάλυση συμβάντων του παρελθόντος.
Ακολούθησε μια θεαματική παρουσίαση της EUROCOPTER για τα υπάρχοντα υψηλά τεχνολογικά βοηθήματα έρευνας και τις τεχνικές προδιαγραφές – δυνατότητες που έχουν τα ελικόπτερά της ? παρουσιάστηκαν και σχέδια ελικοπτέρων, μερικά από τα οποία δοκιμάζονται ήδη ως πρωτότυπα.
Μεγάλη βαρύτητα δόθηκε στην έκθεση των συμπερασμάτων σχετικά με την άσκηση στο σενάριο του προηγούμενο συνεδρίου. Από την ανάλυση των νέων τακτικών και των νέων μέσων που δοκιμάσθηκαν, είναι γεγονός ότι σε εκείνη την άσκηση γεννήθηκε η ανάγκη για τη δημιουργία μιας ομάδας εργασίας, από τα μέλη του IMRF, κάτι που συζητήθηκε στην Σουηδία και πήρε σάρκα και οστά στην Σαγκάη. Εν τέλει συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εργασίας, με δύο διαφορετικά project, αλλά με κοινό σκοπό τη διάσωση στη θάλασσα.
Το πρώτο work group έχει θεματικό project το χειρισμό - διαχείριση και διάσωση μεγάλου αριθμού ναυαγών ( Mass Rescue Operation) , τρόπων εγκατάλειψης, προσωρινής διαβίωσης, εντοπισμού , περισυλλογής, διακομιδής.
To Δεύτερο work group έχει θεματικό project τον ορισμό οδηγιών και απαιτήσεων των διασωστικών σκαφών (Rescue Boat Guidelines), με συντονιστή τον Neil Chaplin. Στο συγκεκριμένο work group εμπλέκεται η ΕΟΔ και σκοπός του project είναι, όταν ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο από τώρα, να παρουσιασθεί στον IMO.
Στο συνέδριο, ως είθισται, έλαβε χώρα- με την έναρξή του- μια μεγάλη άσκηση που την έφερε σε πέρας η ομάδα της CRS χρησιμοποιώντας τεχνικές και μέσα που διαθέτει. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η χρήση μεγάλου Catamaran και του τάχιστου τρόπου περισυλλογής ναυαγών, όπως επίσης και η τακτική αεροδιάσωσης με χρήση ελικοπτέρων σε συνεργασία με μικρότερα σκάφη αλλά και με σκάφη που διαθέτουν ελικοδρόμιο. Ενδιαφέρον παρουσίασε και η χρήση ελικοπτέρων για άμεση προώθηση διασωστών στη θάλασσα από αέρα με τη χρήση rappel (κατάβασης) από σταθερό σχοινί. Χρησιμοποιήθηκαν κολυμβητές επιφάνειας αλλά και αυτόνομοι δύτες με τον ανάλογο εξοπλισμό και εν συνέχεια υπήρξε συνεργασία και περισυλλογή από διασωστικά σκάφη.
Συνεχίζονται οι επαφές και η συνεργασία με τους συναδέλφους μας στον IMRF και επίσης σχεδιάζεται η ενσωμάτωση των νέων δεδομένων και γνώσεων στο Τμήμα Υγρού Στοιχείου (ΤΥΣ).
Το νέο ραντεβού του IMRF έχει ήδη προγραμματιστεί και αναμένουμε σε μια μελλοντική συνάντηση με τους συναδέλφους μας.